top of page

מערך השתלמויות מקוונות במודל "איחוד מול ייחוד"

אגף א' לפיתוח פדגוגי מוביל מערך עצום של השתלמויות מקוונות לאלפי מורים במגוון תחומי דעת. הצורך ליצור שפה מקצועית משותפת לכל תחומי הדעת בהקשר של חלופות בהערכה הוביל את האגף לפיתוח מודל חדשני של השתלמויות המכונה " איחוד מול ייחוד". מודל זה מתאים ללמידה של נושאים רוחביים, בהם נדרש לימוד של עקרונות משותפים תוך התאמה ייחודית לכל תחום דעת . השנה, פותחו  כ- 150 השתלמויות מקוונות בהתאם למודל. נפלה בחלקי הזכות לקחת חלק ולהוביל את הפיתוח והארגון של מחצית מנושאי ההשתלמויות:  השתלמויות PBL בלמידה מבוססת פרוייקטים שלב א + שלב ב', ויקיפדיה שלב א + שלב ב', ופדגוגיה בעידן החדש. כל שאר נושאי ההשתלמויות מובילה האחראית על תחום החשיבה הגב' עדה רוזנברג: למידה בדרך החקר שלב א + ב , דיבייט ורטוריקה וכן השתלמויות העוסקות בנושא פריטי הערכה מבוססות חשיבה מסדר גבוה שגם הן פותחו על פי המודל.
המודל המקוון של ההשתלמויות החל כבר בשנת תשע"ד בהשתלמויות בדרך החקר. בשנתיים האחרונות הורחב המודל לנושאים נוספים: למידה מבוססת פרויקטים, ויקיפדיה, פדגוגיה בעידן החדש, רטוריקה ודיבייט. למודל זה שותפים עשרות מדריכים ומורים המפתחים באופן גנרי את ההשתלמויות ומתאימים אותם לתחומי הדעת. מידת מעורבותי בכל אחד מהנושאים היתה בלמידת התכנים והעקרונות והפיכתם ליחידות המשלבות דיגטציה. בחרתי דווקא לשתף אתכם בפריט זה שכן מודל השתלמויות זה חולל שינוי משמעותי לאלפי מורים כולל ליווי והתנסות מעמקה בכל הנושא של חלופות בדרכי בהערכה. מגוון הנושאים מאפשר למורי ישראל ללמוד דרכי הוראה/ למידה והערכה מגוונות ולבסס את הידע שלהם בתחום. המודל מאפשר שימוש בשפה אחידה בכל תחומי הדעת, מזמן שיתופיות בידע ובתכנים וביצירת קהילות מורים בעלי מכנה משותף, למידת עמיתים ועבודת צוות.

להלן מספר עדויות  על חווית ההשתתפות בהשתלמויות אלו:

רשמים שעלו בהשתלמות PBL  למידה מבוססת פרוייקטים 

הצילומים נערכו במהלך פיתוח מקצועי של מדריכים ומורים מובילים שפיתחו קורסים למורים ביותר מעשרים תחומי דעת שונים. סרטון זה נעשה עם משתתפי פיתוח קורס למידה מבוססת פרויקטים במודל "איחוד מול ייחוד".

כיצד השפיע הקורס על מפתחיו?

סרטון עם מפתחי קורס "למידת חקר" במודל "איחוד מול ייחוד" של המזכירות הפדגוגית - אגף א לפיתוח פדגוגי. מהי למידת חקר עבורם ואיך השפיעה עליהם ההשתתפות?

איך מגיבים התלמידים ללמידה מונחיית פרויקטים? 

בPBL יש לתלמידים מקום רב בתהליך התכנון של הלמידה, גם בביצוע וגם בהערכה של התהליך. איך הם מגיבים לשינוי המשמעותי בציפיות מהם?

bottom of page